Strona 1 z 1

Oznaczenia silników - wyjaśnienia

: 25 lut 2005, o 00:28
autor: !markos
trafilem gdzies w necie taki krotki, ale wyjasniajacy niuanse nazewnictwa naszych motorkow tekst:
Pierwsza litera: norma czystości spalin. C - norma UE 91/441/EWG, X - norma 94/12/UE, brak - norma ECE R83A (R 15.04).

Druga i trzecia cyfra: pojemność silnika. Np. 14 oznacza pojemność 1400cm3

Czwarta litera: stopień sprężania. G- <8.5, L - 8.5-9.0, N - 9.0-9.5, S - 9.5-10.0, X - 10.0-11.5, Y - >11.5

Piąta litera: system zasilania. D - diesel, V - gażnik, Z - wtrysk jednopunktowy, E - wtrysk wielopunktowy.

Szósty znak: wykonanie specjalne. A - Egipt, H - duża moc lub doładowanie, J - dławiona moc, K - ze sprężarką Comprex, L - obniżona moc, R - podwyższona moc, T - turbo, 2 - silnik II generacji.
tak wiec.. jesli kupie sobie X16XEL, ktore znalazl dla mnie arts, to wymieniajac w nim kolektor ssacy na ten ode mnie i skracajac go dodatkowo, a potem flaszujac kompa na program z tigry 1.6 uzyskam cos o oznaczeniu X16XER :grin: YEAH!!!

: 25 lut 2005, o 00:37
autor: Aro
a co jeżeli pierwsza litera to Z ? domyślam się, że jeszcze czystsze spaliny :) czy niekoniecznie?

: 25 lut 2005, o 00:46
autor: !markos
zadajesz za trudne pytania :lol:

tak, mysle, ze Z to najswiezsza, najostrzejsza norma..

: 25 lut 2005, o 01:27
autor: =JUHol=
to ja poprosze X20LEHKRT2 :grin:

Re: oznaczenia silnikow - wyjasnienia

: 25 lut 2005, o 08:08
autor: AdamXXL
!markos pisze:trafilem gdzies w necie taki krotki, ale wyjasniajacy niuanse nazewnictwa naszych motorkow tekst:
........
już było. kłania się archiwum :-P

: 25 lut 2005, o 08:31
autor: !markos
archiwum umarlo od momentu, kiedy zostalo zamkniete :lol:

: 25 lut 2005, o 09:43
autor: kristo
Czyli moje C12NZ to teraz 12NZR hehe :grin:

A jaka jest różnica między dławioną mocą a obniżoną??

: 25 lut 2005, o 10:48
autor: arts
xel duzy silnik :grin: :grin: :grin:
trzeba swapowac :grin:

: 25 lut 2005, o 12:24
autor: AdamXXL
jeśli tak nazywać silniki, to jak skończę to będzie C16NER (taka hybryda z tych silników : x12sz+c16nz+c16lz+c16se+c20xe :lol: )

: 25 lut 2005, o 13:25
autor: GUMIS2000
a co masz z silnika X12SZ ???

: 25 lut 2005, o 14:02
autor: AdamXXL
x12sz : wiązka, obudowa wałka rozrządu, dis, koło + czujnik obrotu wału, czujniki, skrzynia
c16nz : dół silnika + wałek
c16lz : głowica
c16se : kolektor dolotowy, komp
c20xe : pompa benzyny, kolektor wydechowy(tu zostało najwięcej do zrobienia)

a z moim tempem i czasem to jeszcze długo będzie to leżeć gotowe :-? :lol: szacowana moc 95-105KM (tak bardzo nieśmiało może do 115) ale za to niutków powinno być koło 150 i to wszystko dostepne w przedziale 2500-5500obr/m.

PS. czekam na drugie LETające Combo

: 25 lut 2005, o 23:34
autor: Kurbat
jescze jest np x10xep gdzie P oznacza silnik Twinport :D

: 25 lut 2005, o 23:45
autor: kristo
AdamXXL pisze: c16lz : głowica
A czemu o obniżonym stopniu sprężania??i czemu głowica nie se?? To już jest wersja z mpi czy nadal mono??

: 26 lut 2005, o 10:46
autor: Marcin99
kristo pisze: A czemu o obniżonym stopniu sprężania??i czemu głowica nie se?? To już jest wersja z mpi czy nadal mono??
Obniżony stopień sprężania ma silnik uzyskany poprzez kształt komór spalania ale i przedewszystkim tłoków - c16nz na głowicy od c16lz będzie mieł wyższy stopień sprężania (reszte załatwi planowanko). Czemu nie od se, pewnie Adam wolałby oryginalną od c16se ale ciężko o taką a jeśli już jest to cena kosmos (jest jedna za 400zł :0 ). A głowica od c16lz ma kanały okrąglutkie tylko troszkę mniejsze niż w mpi - po powiększeniu pasuje idealnie (c16nz nie byłoby tak łatwo zaadaptować).
I to będzie mpi - jak widać w avatarku Adama :oko:

: 26 lut 2005, o 10:58
autor: AdamXXL
kristo pisze:
AdamXXL pisze: c16lz : głowica
A czemu o obniżonym stopniu sprężania??i czemu głowica nie se?? To już jest wersja z mpi czy nadal mono??
N wyszło po takim wyliczeniu:
9,2 - c16nz
-0,2 - tyle różnicy jest w budowie głowicy c16lz i c16nz/x16sz, bo główne różnice są w tłokach, głowica c16lz i c16se mają na 90% identyczny kształt komory spalania. wcześniej myślałem, że różnice są głównie w głowicy w tych silnikach - człowiek uczy się cały czas ;)
= 9,0
+ 0,5 z planowanka
= 9,5:1 ale skoro obrobiona ("polerowana") była komora spalania może zejść do 9,4:1 i stąd N

Obecnie mam monowtrysk, ale jest pomysł aby przechodzić na MPI krokami :D. tzn. w pierwszym kroku zakładam głowice, obudowe wałka od mpi, a reszta zostaje z monowtrysku. można tak zrobić kożystając z kolektora ssącego od c16lz. Dowiem się w ten sposób czy są jakieś różnice po mojej obróbce głowicy, a potem jaka jest różnica w przypadku zmiany monowtrysku na mpi zmieniając "wyłącznie" kolektor ssący. szkoda, że nie ma w okolicach jakiejś hamowni z promocjami, bo jestem strasznie ciekawy. Na drodze stoi głównie czas, którego brak, bo nawet kasy na to już tak dużo nie pójdzie.

To nie jest post o tym co ja tam robię (mało ważne), więc już raczej nie będę tu odpisywał.

: 26 lut 2005, o 11:06
autor: !markos
Kurbat pisze:jescze jest np x10xep gdzie P oznacza silnik Twinport :D
z kosmiczna technologia polegajaca na przymykaniu polowy kanalu ssacego. ktos powinien za to rozwiazanie dostac medal. x16xel ze zmienna geometria dolotu traci w stosunku do x16xe jakies 5-6 koni. nie wspomne o roznicy do c16xe, bo tu juz jest miazga - 10 koni.

o zmiennej geometrii dolotu mozna powiedziec tylko tyle, ze x16xel po wymianie kolektora ssacego na ten od x14/16xe (czyli na ten NORMALNY) odzyskuje utracona moc. po skroceniu dolotu i wystrojeniu elektroniki mozna spodziewac sie strzalu rzedu 25-30 koni. fajny bede mial silnik, nie? :grin:

: 26 lut 2005, o 13:36
autor: ThomasTsT
Mi sie zrobiło z 12NV..... 16SV poczym przekształciło sie w 16XVR... jak to PROFESJONALNIE wyglada :oko: ...

: 27 lut 2005, o 09:12
autor: Kurbat
!markos pisze:
z kosmiczna technologia polegajaca na przymykaniu polowy kanalu ssacego. ktos powinien za to rozwiazanie dostac medal. x16xel ze zmienna geometria dolotu traci w stosunku do x16xe jakies 5-6 koni. nie wspomne o roznicy do c16xe, bo tu juz jest miazga - 10 koni.

o zmiennej geometrii dolotu mozna powiedziec tylko tyle, ze x16xel po wymianie kolektora ssacego na ten od x14/16xe (czyli na ten NORMALNY) odzyskuje utracona moc. po skroceniu dolotu i wystrojeniu elektroniki mozna spodziewac sie strzalu rzedu 25-30 koni. fajny bede mial silnik, nie? :grin:
no brawo, widze, żę poszperałeś na google tylko po co ? :oko:

: 27 lut 2005, o 10:56
autor: !markos
po to, zeby znac odpowiedzi na wieksza ilosc pytan :oko:
bo w koncu do tego sluzy google, no nie? :-D

poza tym mialem okazje pochwalic sie, ze przekminilem podmianke seryjnych czesci na inne seryjne czesci i ze wiem juz jak uzyskac zwyzke mocy :oko:

: 27 lut 2005, o 11:02
autor: arts
no nie kazdemu wystarcza 50ps :lol: :lol: :lol:

: 27 lut 2005, o 11:26
autor: Kurbat
!markos pisze: mialem okazje pochwalic sie :oko:
nie pierwszą i nie ostatnią mam nadzieję :oko: